Ο λύκος Απόλλωνας σχετίζεται αναμφίβολα με το τσακάλι Ανούβη, που ασκούσε στην Αίγυπτο το λειτούργημα του νεκροπομπού. Υπάρχει λοιπόν μια ολόκληρη πλευρά νεκρώσιμη, νυχτερινή ή αρνητική του Απόλλωνα, που διευκολύνει πάρα πολύ τη συστηματική συγκέντρωση ενός συνόλου λεπτομερειών διαφορετικά διασκορπισμένων. Έτσι λοιπόν δεν μπορούμε να πιστέψουμε, πως η όψη αυτή του Απόλλωνα είναι τυχαία.
Μπορούμε να την αναλύσουμε, να την εξηγήσουμε, ξεκινώντας από την αιώνια εικόνα του ήλιου, όπως τη δέχονταν οι μυθολόγοι της σχολής, που μια φυσικότητα αρκετά περιορισμένη καταδίκαζε στο να μην εξετάζουν παρά τις "ουράνιες" πλευρές των αρχαίων θεοτήτων. Χωρίς αμφιβολία, ο ήλιος μπορεί να είναι φονικός ή καταστρεπτικός και η έκθεση στις ακτίνες του επισπεύδει τη σήψη των πτωμάτων. Μήπως τα βέλη του Απόλλωνα ήταν οι ακτίνες του ήλιου; .
Μπορούμε να την αναλύσουμε, να την εξηγήσουμε, ξεκινώντας από την αιώνια εικόνα του ήλιου, όπως τη δέχονταν οι μυθολόγοι της σχολής, που μια φυσικότητα αρκετά περιορισμένη καταδίκαζε στο να μην εξετάζουν παρά τις "ουράνιες" πλευρές των αρχαίων θεοτήτων. Χωρίς αμφιβολία, ο ήλιος μπορεί να είναι φονικός ή καταστρεπτικός και η έκθεση στις ακτίνες του επισπεύδει τη σήψη των πτωμάτων. Μήπως τα βέλη του Απόλλωνα ήταν οι ακτίνες του ήλιου; .
Αυτό δυσκολευόμαστε να το πιστέψουμε, μια και τα βέλη της Άρτεμης, στην οποία οι ίδιοι "ουράνιοι" μυθολόγοι είδαν ένα σύμβολο της Σελήνης, δεν είναι λιγότερο φονικά από εκείνα του Απόλλωνα.
Εν τούτοις οι ακτίνες του φεγγαριού δεν έχουν τα ίδια φυσικά αποτελέσματα με εκείνα του ήλιου. Από την άλλη μεριά, αν τα βέλη του Απόλλωνα ήταν ακτίνες του ήλιου, θα έπρεπε να είναι χρυσά βέλη.
Όμως ξέρουμε από τον Όμηρο, πως το τόξο του Απόλλωνα δεν είναι χρυσό, αλλά ασημένιο. Είναι ο "αργυρότοξος". Από πού προέρχεται αυτή η ωχρότητα μάλλον, παρά η υποτιθέμενη λάμψη;
Αν δε φοβόμαστε να τραβήξουμε πολύ μακριά την εικασία θα μπορούσαμε να δεχθούμε, ότι αυτό το χρώμα, είναι εκείνο των λεπιδίων ή των ασημένιων δακρύων, που βλέπουμε ακόμα να στολίζουν σε μαύρο φόντο τα νεκρικά σκηνώματα.
Η πρωτόγονη μορφή του Απόλλωνα δε θα έπρεπε, αναμφίβολα, να αποχωρίζεται ποτέ από τη μορφή της Άρτεμης. Ο Απόλλων και η Άρτεμης ή ακριβέστερα η Άρτεμης και ο Απόλλων, μια και η κόρη της Λητως παρουσιάσθηκε πρώτη, σχηματίζουν ένα ζευγάρι θεϊκών διδύμων, που θα αποπειρόταν κανείς να ερμηνέψει σαν εκείνο της συζύγου και του συζύγου, αν ο τρομερός θεός μπορούσε να έχει ένα δεσμό σταθερό κι αν η άγρια θεά δεν υπεράσπιζε τόσο ενεργητικά την αγνότητα της.
Η πρωτόγονη μορφή του Απόλλωνα δε θα έπρεπε, αναμφίβολα, να αποχωρίζεται ποτέ από τη μορφή της Άρτεμης. Ο Απόλλων και η Άρτεμης ή ακριβέστερα η Άρτεμης και ο Απόλλων, μια και η κόρη της Λητως παρουσιάσθηκε πρώτη, σχηματίζουν ένα ζευγάρι θεϊκών διδύμων, που θα αποπειρόταν κανείς να ερμηνέψει σαν εκείνο της συζύγου και του συζύγου, αν ο τρομερός θεός μπορούσε να έχει ένα δεσμό σταθερό κι αν η άγρια θεά δεν υπεράσπιζε τόσο ενεργητικά την αγνότητα της.
Είναι εξ άλλου πιθανό, τα πράγματα να είναι ως εξής.
Υποψιαζόμαστε, ότι η νύμφη Κυρήνη, η μόνη που έδωσε στον Απόλλωνα ένα γιό με συνθήκες λίγο πιο ομαλές, ήταν μια άλλη μορφή της Άρτεμης, από την οποία κρατά ορισμένες δικαιοδοσίες, κυρίως αυτή του να είναι μια θεότητα του κυνηγιού. Η Άρτεμης, που φορά το τόξο και τη φαρέτρα όπως ο αδελφός της, παρουσιάζει ένα χαρακτήρα ακόμα πιο ξεκάθαρα καταχθόνιο, γιατί τη συνοδεύει ένα κοπάδι κυνηγετικών σκυλιών, ενώ περιπλανιέται αδιάκοπα στα βαθιά δάση σε καταδίωξη των θυμάτων της.
Αλλά ενώ ο Απόλλωνας καταδιώκει τις παρθένες, αυτή προστατεύει αυστηρά την προσωπική της αγνότητα, όπως το αποδεικνύει η τιμωρία του Ακταίωνα και των συντρόφων του, που φαίνεται στην ιστορία της Καλλιστούς.
Η αγνότητά της της δίνει τη φήμη ότι είναι αρτιμελής (Άρτεμης), "ολόκληρη' και η ελάχιστη εγκαρδιότητα της απέναντι στους άνδρες ότι είναι μια "αρκούδα" (άρκτεμις, από την άρκτο). Εμφανίζεται μ' αυτή την έννοια σαν μια αντεστραμμένη εικόνα του αδελφού της, με την αδηφάγο φλόγα, αλλά εκεί έγκειται ο δικός της τρόπος να γίνεται η ίδια εχθρός της ζωής της, παρ' όλο το συμπληρωματικό ρόλο που παίζει στους τοκετούς, σε ανάμνηση της βοήθειας που πρέπει να έδωσε στη Λητώ.
Όταν η Άρτεμης ταυτίζεται με την καταχθόνια Εκάτη, ο ίδιος ο Απόλλωνας ονομάζεται Εκατος. Γνωρίζουμε τέλος, ότι η σύγκριση της Άρτεμης με τη Σελήνη
Όταν η Άρτεμης ταυτίζεται με την καταχθόνια Εκάτη, ο ίδιος ο Απόλλωνας ονομάζεται Εκατος. Γνωρίζουμε τέλος, ότι η σύγκριση της Άρτεμης με τη Σελήνη
(στην οποία αναφέρεται καθαρά η ιστορία του Ενδυμίωνα),
είναι αντίστοιχη μ' εκείνη του Απόλλωνα με τον Ήλιο. Αυτή η θεά που μπορεί να ερωτευθεί, ελλείψει καλυτέρου, έναν ωραίο νέο, ενώ αυτός κοιμάται και φαίνεται σαν νεκρός, δεν είναι ποτέ μητέρα.
Η Άρτεμης της Εφέσου, που αναπαρίσταται σε μια εικόνα με πολλούς μαστούς, είναι άραγε η ίδια με την αδελφή του Απόλλωνα; Η πρωτογενής σημασία του ζεύγους παραμένει σκοτεινή και αν υπάρχει μια μορφή από το ινδικό Πάνθεον με την οποία θα μπορούσαμε να συγκρίνουμε το πρόσωπο του Απόλλωνα, είναι εκείνη του Σίβα, του τρίτου προσώπου της Τριμούρτι, του αφιερωμένου στην καταστροφή.
4 σχόλια:
Καλησπέρα!
Αργοπορημένα σε επισκέπτομαι, αλλά άργησα να δω το σχόλιό σου!
Όμορφο μπλογκ!
Lucy καλωσηρθες ..εκτος απο το μαυρο φως αν θες ριξε μια μικρουλα ματια και στο "αλλο μου μισο" Seak not my Heart...
Σωστο το ποστ.
Παρα πολυ καλο.
Καλημερα ζερο ευχαριστω..
Δημοσίευση σχολίου